Tehtäviä päivähoitoon ja kouluihin

LUONNONTIETEET

 

Vuodenajat

 

Mikä on sinusta hauskinta eri vuodenaikoina?

Mitä sinä näyttäisit Alpolle tai mihin veisit Alpon? Piirrä kuva!

 

Kevät

-lumi sulaa

-ensimmäiset leskenlehdet

-ensimmäiset valkovuokot

 

kesä

-kukkaloisto

-haituvien puhaltelu

-mansikat ja mustikat

-uiminen

 

syksy

-sienet

-puolukat

-kauniit lehdet

-sade ja vesilätäköt

 

talvi

-lumi

-jäätyneiden vesilammikoiden rasahtaminen kengän alla

-mäen laskeminen

-lumiukkojen teko

-hankikannolla kävely

 


Veden kiertokulku


Mitä lumelle tapahtuu kun se sulaa? 

Miten vesi päätyy taivaalle?

Miten taivaalla oleva vesi päätyy maahan?

 


Kasvit


Miksi kukat kasvavat nurmikolla mutta eivät asfaltilla?

 

Joose halusi opettaa kaikkien tuntemiensa kukkien nimet. Mitä kukkia sinä tunnet?

 


Täältä voit opetella tunnistamaan kukkia


https://selko.fi/kukat/




ELÄMÄNTAITO

 


Huolenpito

 

Miten Joose pitää Alposta huolta?

 

-pelastaa Alpon sulamiselta

-rakentaa sängyn legoista, jotta Alpon on mukavampi nukkua

-antaa lempipaitansa peitoksi ja sukan pipoksi, jotta Alpolla ei tule kylmä

-huolehtii, että Alpolla on ruokaa

-ottaa mukaan leikkeihin

-huolehtii, että Alpo pääsee pakkaseen ajoissa ennen kuin sulaa

-haluaa näyttää kesän ja syksyn kauniit ja hauskat asiat

-laittaa Alpon kylmälaukkuun kylmäkallejen keskelle, että Alpo pysyisi kylmänä

-huolehtii, että he voivat olla yhdessä vaikka Joose muuttaa

 

 

Oletko sinä joskus pitänyt huolta jostakin? Miten?

 

-pikkusisarruksesta?

-lelusta?

-eläimestä?

 

-Kuka pitää sinusta huolta?



Kiitollisuus

 

Alpo oli täynnä kiitollisuutta, koska hän koki itsensä onnekkaaksi, että pääsi asumaan aivan oikeaan taloon. 

 

Lasten kanssa voi keskustella, mitä kiitollisuus tarkoittaa ja pyytää heitä nostamaan kätensä, jos on kiitollinen mainitusta asiasta. 

 

-perhe

-luonto, kukat, marjat, järvet, kauniit maisemat

-ruoka

-ystävät

-vanhempien ja päiväkodin aikuisten huolenpito

-isovanhemmat tai muut läheiset ihmiset

-lelut

-koti

-laulut

-kiva tekeminen, piirtäminen, muovailu ym.

-keksikää yhdessä lisää!



Seuraavat tehtävät sopivat isommille lapsille, jotka osaavat jo lukea

 

Mistä asioista sinä olet kiitollinen?

 

-kotona

-päiväkodissa/koulussa

-perheenjäsenissä

 

 

Ympyröi asiat, joista olet kiitollinen

 

-perhe

-luonto

-kukat

-marjat 

-järvet 

-kauniit maisemat

-ruoka

-ystävät

-vanhempien huolenpito

-opettaja

-isovanhemmat tai muut läheiset ihmiset

-lelut

-koti

-laulut

-musiikin kuunteleminen

-kiva tekeminen, mikä?

-piirtäminen

-pelaaminen

-hyvä kirjat

 

Mitä keksit itse lisää?

 


Listatkaa padlettiin luokkana asioita, mistä olette kiitollisia (https://padlet.com)

 


Miksi kiitollisuutta kannattaa pitää esillä

Kiitollisuuden harjoittaminen lisää onnellisuutta elämään. Pysähdy joka päivä ainakin kerran miettimään, mistä olet kiitollinen. 

 


ÄIDINKIELI


Kirjoita tarina


Kirjoita tarina, jossa päähenkilö huomaa väh. 3-10 (ikätason mukaan) asiaa, josta hän on kiitollinen


Kirjoita tarina, jossa päähenkilö löytää eksyneen eläimen ja pitää siitä huolta

 


Kiitollisuus ja partikkelit


Täydennä lauseet: 

 

Olen kiitollinen, että

Olen kiitollinen, jotta

Olen kiitollinen, koska

Olen kiitollinen, kun

Olen kiitollinen, kunnes

Olen kiitollinen, jos

Olen kiitollinen, vaikka

Olen kiitollinen, mutta

Olen kiitollinen, vaan

Olen kiitollinen, sillä

Olen kiitollinen, siis

Olen kiitollinen ja 

 

 

USKONTO

ks. tehtäviä pyhäkouluun ja riparille



KUVAAMATAITO

Syksyn värit -vesivärityö


Mitä opitaan?

Värien sekoittamista 


Taso 1: Piirrä runko valmiiksi ja sekoita värit valmiiksi, lapsi laittaa lehdet sormella


Taso 2: Laita paletille tai vesivärien kanteen kolmeen koloon keltaista. Laita väriä reilusti. Jätä yksi kolo keltaiseksi. Pese sivellin ja kasta se punaiseen ja laita punaista väriä kahteen seuraavaan koloon. Pese sivellin uudestaan ja lisää viimeiseen koloon sinistä. (Jos lopputulos on vihertävä, lisää punaista, jos violetti, lisää keltaista. Anna lapsen itse kokeilla, miten väristä saa ruskeaa). Jos työtä haluaa yksinkertaistaa ja keskittyä vain oranssin sekoittamiseen, voi käyttää valmista pulloväreistä sekoitettua ruskeaa. Maalaa runko siveltimellä ruskealla ja lehdet sormella.









Taso 3. Laita paletille tai vesivärien kanteen kolmeen koloon keltaista. Laita väriä reilusti. Jätä yksi kolo keltaiseksi. Pese sivellin ja kasta se punaiseen ja laita punaista väriä kahteen seuraavaan koloon. Laita seuraavaan koloon kaksi pisaraa punaista (ja kolmanteen kolme, neljänteen neljä jne. jättäen viimeisen kolon keltaiseksi) Voit myös kokeilla mitä eroa on paletin kahdella eri punaisella. Pese sivellin uudestaan ja lisää viimeiseen koloon 2-3 pisaraa punaista ja sen jälkeen sinistä. (Jos lopputulos on vihertävä, lisää punaista, jos violetti, lisää keltaista. Anna lapsen itse kokeilla, miten väristä saa ruskeaa). Maalaa runko siveltimellä ruskealla ja lehdet sormella.











Lumiukko ja maisema


Mitä opitaan?

-ympyrän piirtäminen

-leikkaaminen

-tasaisen taustan maalaaminen


Taso 1: Lapsi piirtää ympyrät ja aikuinen leikkaa. Liimataan siniselle pahville.

Taso 2: Lapsi piirtää ympyrät ja leikkaa. Liimataan siniselle pahville.

Taso 3: Maalataan tausta niin, että yritetään maalata tasainen viiva paperin päästä päähän. (Jos on hankalaa, voidaan myös maalata miten vain).  Alas voidaan maalata, lunta, ruohoa tai mihin maisemaan kukin haluaa lumiukkonsa asettaa. Annetaan kuivua ja sillä aikaa tehdään lumiukko (tai toisena päivänä).

Taustaan voi halutessaan maalata myös revontulia tai vaikka auringonlaskun sekoittamalla punertavia sävyjä.
 


Lisää ideoita vesiväri maalaamiseen löydät täältä

https://taidekoti.com/2016/03/15-vinkkia-vesivarimaalaukseen/