LUONNONTIETEET
Vuodenajat
Mikä on sinusta hauskinta eri vuodenaikoina?
Mitä sinä näyttäisit Alpolle tai mihin veisit Alpon? Piirrä kuva!
Kevät
-lumi sulaa
-ensimmäiset leskenlehdet
-ensimmäiset valkovuokot
kesä
-kukkaloisto
-haituvien puhaltelu
-mansikat ja mustikat
-uiminen
syksy
-sienet
-puolukat
-kauniit lehdet
-sade ja vesilätäköt
talvi
-lumi
-jäätyneiden vesilammikoiden rasahtaminen kengän alla
-mäen laskeminen
-lumiukkojen teko
-hankikannolla kävely
Veden kiertokulku
Mitä lumelle tapahtuu kun se sulaa?
Miten vesi päätyy taivaalle?
Miten taivaalla oleva vesi päätyy maahan?
Kasvit
Miksi kukat kasvavat nurmikolla mutta eivät asfaltilla?
Joose halusi opettaa kaikkien tuntemiensa kukkien nimet. Mitä kukkia sinä tunnet?
Täältä voit opetella tunnistamaan kukkia
ELÄMÄNTAITO
Huolenpito
Miten Joose pitää Alposta huolta?
-pelastaa Alpon sulamiselta
-rakentaa sängyn legoista, jotta Alpon on mukavampi nukkua
-antaa lempipaitansa peitoksi ja sukan pipoksi, jotta Alpolla ei tule kylmä
-huolehtii, että Alpolla on ruokaa
-ottaa mukaan leikkeihin
-huolehtii, että Alpo pääsee pakkaseen ajoissa ennen kuin sulaa
-haluaa näyttää kesän ja syksyn kauniit ja hauskat asiat
-laittaa Alpon kylmälaukkuun kylmäkallejen keskelle, että Alpo pysyisi kylmänä
-huolehtii, että he voivat olla yhdessä vaikka Joose muuttaa
Oletko sinä joskus pitänyt huolta jostakin? Miten?
-pikkusisarruksesta?
-lelusta?
-eläimestä?
-Kuka pitää sinusta huolta?
Kiitollisuus
Alpo oli täynnä kiitollisuutta, koska hän koki itsensä onnekkaaksi, että pääsi asumaan aivan oikeaan taloon.
Lasten kanssa voi keskustella, mitä kiitollisuus tarkoittaa ja pyytää heitä nostamaan kätensä, jos on kiitollinen mainitusta asiasta.
-perhe
-luonto, kukat, marjat, järvet, kauniit maisemat
-ruoka
-ystävät
-vanhempien ja päiväkodin aikuisten huolenpito
-isovanhemmat tai muut läheiset ihmiset
-lelut
-koti
-laulut
-kiva tekeminen, piirtäminen, muovailu ym.
-keksikää yhdessä lisää!
Seuraavat tehtävät sopivat isommille lapsille, jotka osaavat jo lukea
Mistä asioista sinä olet kiitollinen?
-kotona
-päiväkodissa/koulussa
-perheenjäsenissä
Ympyröi asiat, joista olet kiitollinen
-perhe
-luonto
-kukat
-marjat
-järvet
-kauniit maisemat
-ruoka
-ystävät
-vanhempien huolenpito
-opettaja
-isovanhemmat tai muut läheiset ihmiset
-lelut
-koti
-laulut
-musiikin kuunteleminen
-kiva tekeminen, mikä?
-piirtäminen
-pelaaminen
-hyvä kirjat
Mitä keksit itse lisää?
Listatkaa padlettiin luokkana asioita, mistä olette kiitollisia (https://padlet.com)
Miksi kiitollisuutta kannattaa pitää esillä
Kiitollisuuden harjoittaminen lisää onnellisuutta elämään. Pysähdy joka päivä ainakin kerran miettimään, mistä olet kiitollinen.
ÄIDINKIELI
Kirjoita tarina
Kirjoita tarina, jossa päähenkilö huomaa väh. 3-10 (ikätason mukaan) asiaa, josta hän on kiitollinen
Kirjoita tarina, jossa päähenkilö löytää eksyneen eläimen ja pitää siitä huolta
Kiitollisuus ja partikkelit
Täydennä lauseet:
Olen kiitollinen, että
Olen kiitollinen, jotta
Olen kiitollinen, koska
Olen kiitollinen, kun
Olen kiitollinen, kunnes
Olen kiitollinen, jos
Olen kiitollinen, vaikka
Olen kiitollinen, mutta
Olen kiitollinen, vaan
Olen kiitollinen, sillä
Olen kiitollinen, siis
Olen kiitollinen ja
USKONTO
ks. tehtäviä pyhäkouluun ja riparille
KUVAAMATAITO
Syksyn värit -vesivärityöVärien sekoittamista
Taso 1: Piirrä runko valmiiksi ja sekoita värit valmiiksi, lapsi laittaa lehdet sormella
Taso 2: Laita paletille tai vesivärien kanteen kolmeen koloon keltaista. Laita väriä reilusti. Jätä yksi kolo keltaiseksi. Pese sivellin ja kasta se punaiseen ja laita punaista väriä kahteen seuraavaan koloon. Pese sivellin uudestaan ja lisää viimeiseen koloon sinistä. (Jos lopputulos on vihertävä, lisää punaista, jos violetti, lisää keltaista. Anna lapsen itse kokeilla, miten väristä saa ruskeaa). Jos työtä haluaa yksinkertaistaa ja keskittyä vain oranssin sekoittamiseen, voi käyttää valmista pulloväreistä sekoitettua ruskeaa. Maalaa runko siveltimellä ruskealla ja lehdet sormella.
Taso 3. Laita paletille tai vesivärien kanteen kolmeen koloon keltaista. Laita väriä reilusti. Jätä yksi kolo keltaiseksi. Pese sivellin ja kasta se punaiseen ja laita punaista väriä kahteen seuraavaan koloon. Laita seuraavaan koloon kaksi pisaraa punaista (ja kolmanteen kolme, neljänteen neljä jne. jättäen viimeisen kolon keltaiseksi) Voit myös kokeilla mitä eroa on paletin kahdella eri punaisella. Pese sivellin uudestaan ja lisää viimeiseen koloon 2-3 pisaraa punaista ja sen jälkeen sinistä. (Jos lopputulos on vihertävä, lisää punaista, jos violetti, lisää keltaista. Anna lapsen itse kokeilla, miten väristä saa ruskeaa). Maalaa runko siveltimellä ruskealla ja lehdet sormella.
Lumiukko ja maisema
Mitä opitaan?
-ympyrän piirtäminen
-leikkaaminen
-tasaisen taustan maalaaminen
Taso 1: Lapsi piirtää ympyrät ja aikuinen leikkaa. Liimataan siniselle pahville.
Taso 2: Lapsi piirtää ympyrät ja leikkaa. Liimataan siniselle pahville.
Taso 3: Maalataan tausta niin, että yritetään maalata tasainen viiva paperin päästä päähän. (Jos on hankalaa, voidaan myös maalata miten vain). Alas voidaan maalata, lunta, ruohoa tai mihin maisemaan kukin haluaa lumiukkonsa asettaa. Annetaan kuivua ja sillä aikaa tehdään lumiukko (tai toisena päivänä).
Taustaan voi halutessaan maalata myös revontulia tai vaikka auringonlaskun sekoittamalla punertavia sävyjä.
Lisää ideoita vesiväri maalaamiseen löydät täältä
https://taidekoti.com/2016/03/15-vinkkia-vesivarimaalaukseen/